PENGIKUT

Saturday

CERITERA ORANG JAWA

salam semua..
apa khabar?? oh.. memang mimpi lah aku mulakan post dengan ucapan ucapan sopan seperti bertanya khabar semua kan. oklah..lately aku memang tak berapa sihat. eh. betullah aku tak sihat. kucar kacir dah urusan diri sendiri nih. oh. tak payah kasihan, biasalah kan manusia mana tak sakitkan.

oklah, dalam tak sihat ni, semua perancangan kene teruskan takkan nak cancel walaupun aku tak sihat kan. oleh yang demikian, hari jumaat haritu, rumah aku tetap jalankan kenduri yang dah dirancangkan sebulan yang lalu..

pernah tengok orang jawa buat kenduri? ataupun pernah hadiri kenduri dirumah orang jawa?? kikikiki!! tanya soalan ntah hape hape kan..

sepanjang 21 tahun au hidup ni, satu keistimewaan yang aku nampak dalam setiap kenduri orang jawa adalah dari segi cara dan makanannya. aha.. kalau orang pantai timur biasanya nasi dagang kan, pulau pinang laksa, dan macam macam lah. kalau orang jawa biasanya akan relate dengan nasi ambang.

cara-cara nasi ambang dihidangkan.
1. diletakkan di dalam dulang, ada nasi dan lauk pauk yang MARVELES!!!!


aha. macam ni ah rupanya bila dah letak dalam dulang.

2.nasi ambang perlukan ahli kumpulan sebanyak 4 orang.

3. dah cukup 4 orang perlukan daun pisang untuk dibungkus macam nasi lemak tuh

4. dah prepare. kita bahagikan nasi dalam dulang kepada 4.


5. lepastu bahagi pulak lauk pauk yang MARVELES tadi kepada 4 jugak.







6. Lepastu bungkus lah. masuk dalam plastik yang disediakan.



7. tunggu apa lagi. semua dah siap bungkus. BALIK!!!

macam nak pergi sekolah bawa bekal. T__T

oh. ya lupa. nasi yang dah siap dibungkus akan bertukar nama kepada BERKAT. memang berkat sebab balik makan bersama anak bini dan keluarga bahagia dalam satu dulang. wah wah.. one happy family at home >__<

selain itu juga, terdapat kudapan yang perlu disertakan juga. barulah macam pergi kenduri tak nampak macam semata mata nak bawak balik berkat jerk. T__T




kuih cara berlauk ni SUMPAH SEDAP!!! nyum nyummm!!



saja ambil gambar tembikai. T__T



baju oren dengan tembikai dan botol botol bersepah ni SUMPAH NAK JUAL dekat
babu roti. KAH KAH KAH!!


eh! lupa pulak. sebelum bungkus makanan kena lah baca yassin doa selamat semua. kalau tak apalah maknanya buat kenduri kan.


gambar tak berapa best. sebab ambil dari jauh. nampak macam sikit je orang yang datang.





HAKIKATNYA!!!!




eh! mana datang orang ramai ramai ni?? T__T


salam dulu sebelum pulang.
"terima kasih ye >__<"
(EH!BAJU OREN TU SEMAK!)

walaupun sakit, kugagahi jua untuk ambil gambar dengan jalan terhencut hencut. eja hencut macam tu ke? ke hincut? mana mana lah. T__T

sehingga bertemu lagi dalam kenduri yang akan datang..







4 comments:

~~Sue eLLa~~ said...

saya komen entry ni sebab saya ternmpk the boy yg pernah nek dorm...n saya kata nak pinjm bulu mata dia yang lentik tu..hahha..sorry yer...terpilih kasih ngn ama...hahaha.kim salam ur adik k!!hihih

amalina wahida said...

hahaha.. takpe sue.. tak kisah.. kalo sue puji bulu mata dia depan2 dia mesti dia dah buat muka mengada ngada dah.. **geli tgk dia bt muka mengada ngada** hahahahha!!

aZHIeeDA said...

suke nasi ambang wlau bru mkn skali..sgt kenyang wlau mkn ramai2..huhu

amalina wahida said...

azhieda
woot woot~~ tahu takpe.. kenyang kan walau mkn ramai2.. meh lah dtg rumah