PENGIKUT

Tuesday

proses nyahtinja... kolon korang baik ke?

harap maaf, post kali ni agak kotor (kalau korang baca sambil bayang). harap dibaca, kerana ilmu.

since aku tengah diet, aku makan tak banyak. entah mana datang kekuatan ntah untuk makan tak banyak. hihihi.. (tak comel gelak macam ni amal)

kali ni, aku nak cerita pasal kesihatan. bukan pasal berat, tapi proses nyahtinja. macam biasa, bila sebut nyahtinja mesti kata kotor kan? tapi, korang tahu tak nyahtinja ni penting. korang kena risau kalau dalam seminggu korang tak pergi membuang. korang kena risau! mesti risau! (aku marah ni)




sebabnya, before this aku macam tak kisah pun pasal nyahtinja ni. tapi, entah macam mana aku terbaca pasal jenis-jenis tinja yang baik, tak baik. oh mai! banyaknya ilmu yang aku tak tahu. makin banyak baca, makin banyak yang aku jumpa. *insaf*

kan aku dah cakap tadi, aku tak kisah pasal nyahtinja ni before this. orang kata minum banyak-banyak air nanti hari-hari boleh nyahtinja. makan banyak-banyak buah nanti senang nak nyahtinja. tapi, ada satu benda yang aku tak faham, AKU MAKAN BUAH BANYAK DAN MINUM AIR BANYAK tapi, tetap aku tak nyahtinja hari-hari macam yang korang gembar gemburkan. AKU MAKAN SAYUR. harap maklum..

maka, aku pun tergerak hati nak baca artikel pasal nyahtinja, kolon, usus ni semua. HAMBEKKK! tetiba perasaan risau menyelubungi diri. PANIK sekejap. bila banyak baca, rupa-rupanya bukan aku sorang je yang ada masalah macam ni. ramai rupanya. kantoi lah korang.. hahahahaha!

jadi, setiap kali search mesti  aku banyak terbaca pasal psyllium husk. pernah dengar? PSYLLIUM HUSK. rupanya macam ni.


harga dia, rm25.00 untuk 500 gram. satu bungkus ni, boleh bertahan selama 3 bulan. cari kat farmasi. semua farmasi ada. jangan risau.. :)

cara nak minum :
 - satu sudu makan bancuh dalam se-mug air kosong/masak/jarang/mineral.
- kalau nak tambah perisa pun boleh, letak lah air oren ke apa2 yang korang suka.
- letak dalam masakan pun boleh.

tapi, sebab aku ni jenis tasteless. memang tak minum air kaler-kaler ni, so, aku telan setiap pagi dengan se-mug air kosong. rasa dia macam biji selasih. bagi aku, sedapp!!!

peringatan:
korang kena minum air kosong banyak-banyak dalam 3 liter sehari. sebab, psyllium ni serap air bawa ke kolon. kalau badan tak cukup air, nanti tinja korang tetap keras. maka, sia-sia je lah korang makan psyllium ni. ye dak?

hasil pembacaan aku. fungsi utama psyllium ni bersihkan kolon. kalau kolon bersih, maka kolon anda sihat. sekarang dah boleh LOMPAT GEMBIRAAA!! yeahaaaa!!! korang boleh search kebaikan psyllium husk ni. google je. pasti! ada. maka, aku nak share apa yang aku rasa setakat ni. satu perkara yang paling best lepas consume psyllium ni, aku akan senyum dan hati girang lepas keluar bilik termenung. muahahahahahaha!!

korang cuba bayang, kolon korang penuh dengan bahan buangan. disimpan lama tak buang-buang. euwwwwwwwwwww!!!!


peace. :D


2 comments:

Excel Mgt Consultant said...

Kat mana ada jual psyllium husk nih?

amalina wahida said...

Kat dlm entry ada tulis.. leh cari kat farmasi. Sorry naaa lambat reply. Harap membantu. @Excel mgt consultant