PENGIKUT

Thursday

OTOT PINJAMAN

MAKLUMAT DARI ENCIK GOOGLE

Kecederaan Otot Tertarik – Strain.


Kecerderaan otot tertarik adalah salah satu keadaan yang selalu atau biasa terjadi di dalam berolahraga atau bersukan dan boleh mencapai hampir sepertiga dari seluruh kecerderaan di dalam berolahraga. Kecerderaan otot tertarik ini biasanya terjadi apabila otot tertarik secara tidak normal atau biasa. Akibatnya meliputi rasa sakit, ketegangan, bengkak dan hilangnya daya kekuatan. Otot tertarik dalam otot hamstring (belakang peha) biasanya terjadi di dalam sukan (olahraga) yang memerlukan flexsi lutut untuk berlari, melompat, bola sepak dan sukan raket.

Otot tertarik pada otot Quadrisep (depan peha) biasa berlaku pada sukan seperti lari jarak pendik dan melompat. Otot Grastrocnonitis (betis) sering kali tertarik dalam olahraga yang mengharuskan Anda lari di atas permukaan yang keras seperti squash, badminton dan juga tennis.

Otot tertarik pada otot abdominal (perut) biasanya, terjadi dalam olehraga seperti bersenam, mengangkat berat dan bersepatu roda di mana terdapat gerakan ekstensi bahagian belakang badan dan pinggang.

Perawatan.

Sesiapa yang terkena otot tertarik harus istirihat (berehat). Gerakan urut hanya boleh dilakukan sekiranya tahap akut telah berlalu. Berikan terapi dingin (air batu) pada tahap awal dan di ikuti dengan terapi panas dan dingin.

Jika keadaan serius (akut) sudah berlalu ia itu setelah dua atau tiga hari. Maka Anda boleh melakukan urut layang (ringan). Tujuannya agar anda dapat meningkatkan sirkulasi, menghilangkan jaringan bekas kecederaan dan dapat memperkuat kembali otot-otot. Ketika otot sudah tidak lagi tertarik atau sembuh, maka urut gerakan meremas dan friksi akan menjadi rawatan yang lebih berkesan.


KENAPA TIBA-TIBA CERITA PASAL OTOT NI???

haruslah cerita tentang otot sebab otot aku cedera. tak tipulah weyh. serius. aku pergi klinik dah.

doktor bagi ubat ni.



tengok lagi jelas.
memang ubat aku kan?? so.. tak payah lah ada suara suara sumbang yang kata aku tipu.
(opss!! siapa yang kata aku tipu tu ye?? )



heh.
semester lepas aku cedera dekat otot pinggang bahagian belakang
kali ni aku cedera dekat biceps bahagian bawah peha kiri.
tak tahulah kenapa otot pinjaman ni suka sangat cedera.
dan FAKTA paling memusykilkan
paling penting lah kemusykilan pada FAKTA ni

AKU BUKAN ATLIT PUN NAK CEDERA CEDERA OTOT NIH!


serius aku tak faham macam mana boleh cedera. hess...

4 comments:

ishiko said...

ouhh bahayaaa... otot mmblh kn kita brgerak...
nnty holiday, xleyh round world ~

amalina wahida said...

huuu~~ round world tuh mesti kene even saket. hahaha!!

anyway, selamat bercuti yerk!!! jgn lupa balik maktab sem depan..

~~Sue eLLa~~ said...

cikgu!!!nanti anak saya kalau nakal..cikgu babap jerk k.....hihih..harap anak saya nanti ader lesung pipit macam cikgu....bulu mata lentik maacam cikgu jugak..wakakaka

amalina wahida said...

ngeee~~~ insyaALLAH.. nnty tgklah gambar saya hari2 bila kamu mengandung.. hhahahahha!!