PENGIKUT

Wednesday

buku aku dan kamoo-kamoo semua dah bertukar

kau nak buku yang mana?
ha.. pilih-pilih mana-mana buku yang kau suka..
apa kau ingat ni pasar lambak? boleh pilih-pilih??!!

nisfu sya'ban baru je masuk..
aku teringat nenek aku (orang jawa panggil nyayi<--aku tatau eje sebenarnya macam mana)
nenek aku selalu tanya mak su aku..

"hari ni berapa haribulan na?" (na adalah singkatan kepada ROHANA nama maksu aku)

"dah 14 sya'ban mak" mak su aku jawab..

dan nenek aku pun meng angguk-angguk tanda dengar..

aku kagum lah.. orang-orang tua mesti takkan lupa bulan-bulan islam..
aku ni ha.. seakan-akan hayal dengan kalendar matahari tuh!
nasib baik ada medan-medan (seperti kalendar islam) dan kawan yang mengingatkan aku tentang hari ni berapa haribulan dalam islam..

'kenapa kau cepat hayal amalina!! bangun!! ramadhan dah dihadapan pintu'

apa yang telah kau lakukan didalam buku amal mu yang lama??
sentap! duduk berfikir..




owh TUHAN... aku alpa..
aku mahu amal ku bertambah..
dosaku berkurang..
pelihara aku..
supaya aku tetap disampingMU..

No comments: